basket tree star-empty icon-apple error-404 time-24 edit smile-5 smile-1 smile-3 smile smile-2 location www order-edit people target check-rounded arrow-up arrow-down transport-light datart-store connect transport-dark gift check star sale Sell Out arrow-circle-up arrow-circle-left arrow-left arrow-right contact faq auction chat datart-store-dark order-check search-colored basket-full cross catalog cross-circle-full mail phone cross-circle-empty time basket-empty map-pin search menu

Jak vybrat navigaci?

9. 8. 2018 - Miroslav Sebera - Rádce
Bez navigace dnes jezdí jen dobrodruzi a hazardéři. Někdy je dobré vědět nejen to, kde se podle mapy právě nacházíme, ale třeba i to, jaké varianty cesty se nabízejí, kde je právě rozkopaná silnice a kde si postojíme v koloně. To všechno se můžete dozvědět díky satelitní navigaci. Vybíráte tu pravou? Jaká je ta nejlepší?

Jak vybrat navigaci úvodNabídka navigačních přístrojů je obrovská, v sortimentu DATARTu najdete jak GPS s velkým dotykovým displejem i menší modely určené pro pěší turistiku. Liší se použitými technologiemi, ale i softwarovou podporou výrobce. Základní požadavek, tedy: „Ukaž mi cestu z bodu A do bodu B,“ splňují všechny navigace, ale brzy by vám jeho splnění přestalo stačit.

K čemu budete navigaci používat?

Většina výrobců aut dodává navigační systém jako součást výbavy už do modelů nižší střední třídy. I když mnoho řidičů stále spoléhá na mobilní telefony, klasická přenosná (turistická) navigace je rovněž velmi oblíbená. Proč? Je jednoúčelová. To znamená, že v některých ohledech může být přesnější, než smartphone, velkou výhodou je i ovládání navržené tak, abyste ho zvládli za jízdy. Zmínit samozřejmě musíme i napájení: mobil v autě vybijete velmi rychle – kombinace svítícího displeje a sledování družic na obloze bývá pro baterii vražedná kombinace. Pokud tedy začnete uvažovat o specializované navigaci, budete vybírat primárně ze dvou druhů: navigace pro pěší turistiku, nebo do auta.

Navigace pro dvoustopá vozidla

autonavigacemi se setkáte nejčastěji. Většinou používají dotykový displej, snadno je nainstalujete na přístrojovou desku, a i jejich softwarová výbava je určená především na silnice. Pokročilejší navigace ale navíc dokážou pomocí technologie RDS-TMC přijímat informace o aktuální dopravní situaci, případně si je stáhnout z internetu prostřednictvím připojeného mobilu. Proto dokážou poradit se změnou trasy, umí navrhnout objížďky a často varují i před dopravními zácpami.

Podskupinou tohoto druhu navigací jsou modely určené pro karavany nebo kamiony, které počítají s rozměrným vozidlem a dokážou proto navrhnout trasu s ohledem na výšky mostů, kruhové objezdy nebo ubytování v okolí.

Navigace pro motorkáře

Setkáte se však i s navigacemi speciálními. GPS pro potřeby motorkářů musí snést déšť i prach, podmínkou bezpečného použití je i možnost ovládání v rukavicích, vydatně pak pomůže hlasový výstup použitelný zároveň s helmou. Vyloženě lahůdkou jsou navigace určené na golf, které zobrazí polohu greenu i bunkrů, vzdálenosti, které musí míček přeletět, a dokonce i statistiky úspěšnosti.

Navigace do přírody

Turistické navigace jsou vytvořené s ohledem na rozdílné priority. Neschovají se pod střechu vozidla, často proto disponují odolností vůči vlhku a prachu, i jejich konstrukce zpravidla bývá robustnější. Od způsobu využití se odvíjí i použité mapy, na kterých najdete kdejakou polní cestu i pěšinku, kterou by auto neprojelo. Mají proto široké použití, využijete je na trek po horách, s patřičným držákem poslouží i cyklistům či hráčům geocachingu při "lovení pokladů", kde je vyžadována velká přesnost navigace.

Navigace, nebo smartphone?
Chytrý telefon zvládne spoustu věcí a navigování v terénu či na silnicích mezi ně patří. Má to ale háček: ovládání mobilu je komplikovanější, někdy může chybět odolnost turistické navigace, jindy narazíte na nedostatečnou kapacitu interní paměti. GPS navigace je výhodnější, pokud chcete jednoduché zařízení a nechcete trávit hodiny hledáním nejlepší aplikace na navigaci a adekvátních hardwarových parametrů.
Telefon je jako švýcarský nůž, který umí od všeho trochu. V kuchyni ale stejně raději použijete škrabku na brambory, steakový nůž nebo příbor, protože pro svou konkrétní funkci jsou tyto nástroje specializované. A to je zase role navigace...

Co uvidíte na displeji?

Právě na displeji uvidíte, kam vaše cesta míří. Je logické, že na malý, 3,5" displej se vejde jen výřez mapy a pár číselných údajů okolo. U kapesních outdoorových navigací to úplně stačí, ale v autě potřebujete mít po ruce víc informací.

Která navigace je nejpřesnější?
Většina navigací svou polohu určuje podle vzdálenosti
od satelitů globálního pozičního systému. Přesnost GPS
závisí na počtu viditelných družic na obloze – i proto
se navigace často umisťují na čelní sklo. Odchylka od skutečné
pozice dosahuje cca 15 metrů, ale lze ji zpřesnit pokročilými
výpočty nebo schopností monitorovat i družice jiných
geolokačních systémů, jako je Glonass, Galileo nebo Beidou.
Pak se můžete dostat i na odchylku okolo pěti metrů, což je
dostačující pro 99 % situací.

Na velký displej se vejde mimo mapy i náhled na vaši pozici, někdy doplněný i fotorealistickým znázorněním křižovatky, abyste se mohli zařadit do správného kruhu. Větší úhlopříčka může nabídnout i itinerář trasy, zobrazit bezpečnostní kamery na cestě nebo ve 3D vykreslit důležité orientační body.

S velikostí displeje souvisí i komfort ovládání. Při řízení by vás nemělo nic rozptylovat – velký displej proto poskytne prostor pro velká ovládací tlačítka, která dokážete mačkat i poslepu. Druhou výhodou větší úhlopříčky je i viditelnost na dálku.

Každé pro však má i své proti. Velkou autonavigaci nepřilepíte na palubní desku, aniž by zacláněla ve výhledu, namontované zařízení by též nemělo překážet v ovládání vozidla. Ideální je tedy kompromis okolo 5", který je skladný a přitom dokáže zobrazit vše potřebné. 

Doporučujeme si navigaci prohlédnout pod různým osvětlením. Neleskne se displej příliš? Je obrazovka čitelná na slunci? I takové drobnosti mají dopad na bezpečnost provozu.


živé náhledy křižovatek u navigace

Realistický obrázek je výstižnější, než abstraktní šipka putující po mapě – živé
náhledy křižovatek jsou proto velmi žádané.

Mapy jsou to nejdůležitější

První tištěná mapa Čech, Klaudiánova, vznikla roku 1518. Dnes by vám ale moc dobře neposloužila. Jen o málo užitečnější by byly mapové podklady deset let staré. Infrastruktura se rozvíjí, mění se dopravní značení, přibývají silnice a upravují se rychlostní limity. Zkrátka aktuální mapa je základ.

Bohužel ne u všech navigací. Zřídka získáte jen samotné zařízení a mapy dokoupíte zvlášť, častější je prodej základních ortografických dat spolu s GPS. I podle jejich velikosti se určuje cena – jinou částku zaplatíte za mapu ČR a SR, jinou za pokrytí celé Evropy a ještě vyšší sumy vás čekají za kompletní kontinenty.

Častým lákadlem je tzv. doživotní záruka na aktualizace map. Znamená, že po dobu životního cyklu zařízení, bude několikrát do roka výrobce posílat aktualizovaný balík mapových podkladů. Ve většině případů je tento postup výhodnější, než zakoupit samotnou GPS a pak vyhodit několik set nebo tisíc korun za čerstvé mapy. Bohužel vám však nikdo dopředu neřekne, jak dlouho bude výrobce navigaci podporovat.

Typy map
Mluvíme-li o mapách pro potřeby navigace, můžeme používat různé typy. Nejběžnější jsou mapy obecné, znázorňující místní komunikace sjízdné autem. Pěší turisté budou pravděpodobně vyžadovat mapy turistické, ve kterých najdou památná místa a hlavně turistické, barevně značené stezky. Velmi často se hodí zjednodušenou mapu doplnit i satelitními snímky, které vám pomůžou s orientací na místě.
Typy map v navigacíchTypy map v navigacíchTypy map v navigacíchTypy map v navigacích

Jedno místo, čtyři pohledy. V mapách jsou obrovské rozdíly i v kvalitě zpracování, šetřit se nevyplácí.

Přístroj, který nahradí živého palubního navigátora

Navigace do auta neukazuje jen vaši aktuální polohu na mapě, snaží se předvídat situace a připravit vás na ně. Dalo by se říci, že sbírá různé informace a na jejich základě vám doporučí to, co momentálně potřebujete. Některé z těchto funkcí využijete jen občas, jiné považujete za samozřejmost, ačkoli jí ne vždycky jsou. Jaké to jsou?

Fulltextové vyhledávání   Fulltextové vyhledávání vám umožňuje vyhledávat pojem napříč všemi jmény v seznamu. Stačí tedy napsat Francouzská 15 a navigace se vás zeptá, jestli myslíte ulici na pražských Vinohradech, nebo ulici v Teplicích, Františkových Lázních či Šumperku. Pokud by navigace fulltext neznala, museli byste ručně zadat nejdřív stát, pak město, pak ulici a na konec číslo popisné, což zdržuje.
 
Plánování trasy   Plánování trasy umožňuje zvolit cestu mezi startem a cílem podle vašich kritérií. Základní navigace navrhne jednu, nejrychlejší cestu. Pokročilejší modely však mohou nabídnout i trasu s nejnižší spotřebou paliva nebo se vyhnout dálnicím s poplatkem. A jako bonus umožní nadefinovat body, kterými chcete projíždět.
 
Body zájmu   Body zájmu (Points Of Interest) jsou významná místa zaznamenaná na mapě. Mohou to být benzínky a odpočívadla, ale i nemocnice, restaurace či kulturní památky. Důležitá je nejen jejich znalost, ale i volby zobrazení. Obsáhlá databáze je skvělá věc, která objeví palivo, i když už jedete jen „na výpary“, ale při běžné jízdě na chalupu nepotřebujete vědět o každé lékárně u krajnice.
 
Noční režim   Noční režim je praktická drobnost, která vám zpříjemní jízdy v noci a zimě. Umožňuje ztlumit jasné barvy na displeji, případně použít inverzní zobrazení. Většina displeje tak ukazuje černou, aby navigace neoslňovala.
 
Náhledy křižovatek   Náhledy křižovatek pomáhají zvládat komplikované dopravní situace. Díky nim na navigaci uvidíte, jestli pravotočivý výjezd z dálnice povede do kopce nebo z kopce nebo kdy se řadit do správného pruhu. Vyhnete se tak nežádoucímu přejíždění přes dva pruhy i panice, když vás čekají tři zatáčky a nevíte, zda navigátor hlásí: „Odbočte doprava,“ na druhou či třetí zákrutu.
 
Asistent řazení do pruhů   Asistent řazení do pruhů je jednodušší variantou náhledů křižovatek. Oznamuje, kdy je na čase zajet do správného pruhu, abyste se neřadili na poslední chvíli.
 
Asistent řazení do pruhů   Upozornění na kamery se stává poměrně běžnou součástí navigací. Do mapy zanáší místa, kde jsou nainstalované rychlostní radary a dokáže včas varovat, že jste ve sledované zóně.
 
Asistent řazení do pruhů   Dopravní informace má v navigacích mnoho podob. Jednoduché modely mohou používat jen RDS, tedy ladění rozhlasového zpravodajství o dopravních nehodách a kolonách. Pokročilejší navigace používají lepší metody, třeba za použití analýzy množství aut v oblasti nebo statistik nejvytíženějšího provozu v lokalitě. V ideálním případě si navigace všimne zácpy, upozorní na ni a nabídne náhradní trasu.
 

Garmin

Na navigaci byste měli dobře vidět, ale neměla by překážet ve výhledu.

Kam a jak umístit navigaci

Černá skříňka
Některé GPS navigace umožňují i spojení
s tzv. černou skříňkou, kamerou umístěnou
u zpětného zrcátka. Záznamové zařízení natáčí
během celé jízdy a umožňuje tak ukládat i důkazy
pro případné vyřízení pojištění. Ačkoli existují
navigace spojené s kamerou, výrobci většinou obě
zařízení oddělují, aby se s nimi v omezeném
prostoru auta ​lépe pracovalo.

Jedním z posledních argumentů, které můžou promluvit do výběru navigace, je způsob jejich montáže do auta. Navigace nesmí překážet ve výhledu, platí to však i pro její stojánek a kabel vedoucí k napájení do zapalovače – právě s ním bývají starosti největší.

Skoro nutností je pak rychlé vyjímání z držáku, abyste mohli GPS uklidit před nenechavci a zloději. V takovém případě oceníte, když nebude třeba vedení elektřiny připojovat zvlášť.

Myslete i na propojení s mobilním telefonem. Co se stane, když vám během jízdy někdo zavolá? Ztiší se hlasové povely, nebo se budou s hovorem překřikovat? Je možné pokyny k trase pouštět skrz autorádio? Provázání všeho zvuku v autě je nejen komfortní, ale i bezpečné.

Vedle těchto problémů je volba mezi přísavkami a lepidlem jednoduchá. Na skle drží přísavky výborně, ale jste-li omezeni místem na instalaci, lepené držáky umístíte kamkoli, což nemusí vždy působit esteticky. Třetí možností jsou mechanické klipsy. Tuto otázku však za vás pravděpodobně vyřeší výrobce – použijete zkrátka to, co je k dispozici.

Už máte jasno v tom, co vlastně hledáte? Našli jste kompromis mezi možnostmi vašeho auta, cenou a funkcemi? Nejdůležitějším kritériem by mělo být, jaké problémy má navigace řešit. Ne vždy je totiž nejdražší GPS ta nejlepší – zvlášť když výhody některých modelů plně doceníte až časem.

Jak vybrat navigaci?

Autor článku

Miroslav Sebera

Milovník kvalitní hudby, aktivní muzikant a textař. Píšu rád a s chutí. Nejraději o věcičkách, které vydávají nějaký zvuk. Dětské klávesy? Hi-Fi soundsystém? Elektronický budík? Bude mi potěšením. Stačí dodat téma, počet stránek, šibeniční termín a nevyčerpatelnou zásobu dobré kávy.

Všechny články od tohoto autora

Vyhledat v článcích

V porovnávači máte 0 produktů Porovnat produkty Porovnat 0 produktů