basket tree star-empty icon-apple error-404 time-24 edit smile-5 smile-1 smile-3 smile smile-2 location www order-edit people target check-rounded arrow-up arrow-down transport-light datart-store connect transport-dark gift check star sale Sell Out arrow-circle-up arrow-circle-left arrow-left arrow-right contact faq auction chat datart-store-dark order-check search-colored basket-full cross catalog cross-circle-full mail phone cross-circle-empty time basket-empty map-pin search menu

Jak vybrat digitální fotoaparát?

8. 7. 2017 - Michal Maňák - Rádce
U výběru kteréhokoli zboží je směrodatné využití. Jiný fotoaparát si vybere maminka pro dokumentaci růstu svého potomka, jiný nástroj zvolí outdoorový nadšenec a v úplně jiných vodách bude lovit fotograf módního časopisu. Ke komu máte nejblíže?

Jak vybrat digitální fotoaparát?

Na dovolených a rodinných akcích je důležitá rychlost. Chcete přeci zachytit obsah a forma už je druhořadá. Podruhé se dítko na koncertě klanět nebude a svíčky na dortu podruhé také zapalovat nebudete.

Naopak profesionál chce mít fotky plně pod kontrolou. Ocení možnost ovlivnit každičký detail a pravděpodobně ho nebude trápit, že bude mít plný kufr objektivů, filtrů, stativů a dalšího příslušenství, se kterým by sportovec či turista do cíle nikdy nedorazil.

3 cesty k úspěchu

Podobně jako se nehodí off-road na závodní okruh, neexistuje jeden fotoaparát, který by stačil na všechny příležitosti. Jeden je malý, lehký a někdy i odolný, ale kvalitou snímků se profesionální technice nevyrovná. Neexistuje kompromis? Částečně ano. Postupem času se fotoaparáty rozdělily do tří základních typů:

  • Kompakty: kompaktní fotoaparáty mají svůj smysl už v názvu. Mají být co nejmenší, aby se vešly do batohu nebo kabelky. V cizině se jim někdy říká i point-and-shoot camera, protože je stačí vytáhnout, namířit a zmáčknout spoušť.
  • Zrcadlovky: digitální zrcadlovky (též DSLR) vnímáme jako nejvyšší třídu fotoaparátů. Jejich masivní tělo je schopné pojmout složitou sestavu zrcadel, čoček a elektroniky, která zaznamená obraz v nejvyšší kvalitě.
  • Kompakty s výměnným objektivem (též systémové kompakty): tento typ je jakýmsi hybridem zrcadlovky a kompaktu – kombinuje minimální velikost s možností používat kvalitní objektivy podle situace.
     

Schéma zrcadlovky

          Spousta místa v zrcadlovce zaberou zrcadla
             přenášející obraz do hledáčku.

 

Zvykli jsme si však fotoaparáty dělit do menších škatulek. Často se používá termín ultrazoom. To je foťák, který bychom mohli zařadit mezi kompakty, na rozdíl od nich však používá objektiv s vysokým zvětšením. Umožňuje proto fotit i vzdálené objekty. Nezkušení fotografové si však málokdy uvědomují, že k využití celého potenciálu budou potřebovat stativ.

Poddruhem kompaktů jsou i instantní fotoaparáty. O nich jste pravděpodobně ani neslyšeli, ale při zmínce o Polaroidu si určitě vybavíte, o čem je řeč: o fotoaparátech, které vám naservírují obrázek na papír během pár vteřin.

Setkat se můžete i s tzv. bezzrcadlovkami či EVF zrcadlovkami. Jejich princip je podobný kompaktům, ale místo optických hranolů se obraz přenáší do hledáčku digitálně, takže fotograf vidí přesně to, co snímač. A kde se vzala ona zrcadlovka v názvu? Tyto fotoaparáty od klasických „zrcadel“ na pohled nerozeznáte a kvalitou mohou rovněž ohromit.

A pak samozřejmě existují fotoaparáty odolné a outdoorové. I ty lze zařadit mezi kompakty.

All-in-one versus modularita

Dokáže mobil nahradit foťák?
Fotit umí snad každý mobil. Ačkoli by se mohlo
zdát, že se smartphony ztratily fotoaparáty význam,
o opaku vás přesvědčí první příležitost, při které
budete chtít fotit rychlý pohyb nebo se nedočkáte
ideálních podmínek.
Koncert nebo momentku ze skateparku zkrátka
telefonem nezvládnete, protože mu chybí rychlost
i schopnost pracovat při nedostatku světla,
o schopnosti zaostřit ani nemluvě.

Současným trendem jsou kompakty s vyměnitelným objektivem. Profesionálové v ateliéru sice na DSLR nedají (právem) dopustit, ale venku budete shánět kompromis mezi perfektními snímky a mobilitou.

Právě v této disciplíně systémové kompakty kralují i při vzhledu podobném levným kompaktům. Masivní tělo zrcadlovek totiž zabírá kromě snímače i soustava hranolů, která odráží světlo do hledáčku. Kdybyste tyto optické členy odstranili, můžete snížit hloubku fotoaparátu na polovinu a stále se do něj vejde rozměrný snímač.

O zbytek se postarají objektivy. Jedno makro, druhý teleobjektiv s velkým zoomem a třetí, univerzální pro focení čehokoli mezi extrémy. Podstatné je, že tři objektivy v brašně zaberou méně místa, než zrcadlovka s výbavou.

Olympus PEN

Systémový kompakt a dva objektivy zaberou méně místa, než zrcadlovka.

Zaměřte se na velikost snímače

Snímač je součástka, která zachytává dopadající světlo a převádí ho do digitální podoby. Funkce je tedy podobná, jako u kinofilmu. Právě od něj se odvíjí používané velikosti této komponenty – vztah mezi velikostí snímače a kinofilmem označuje tzv. crop factor. Čím je menší, tím větším snímačem fotoaparát disponuje.

Pokud má kamera crop factor 1, mluvíme o „full frame“ snímači – jeho velikost je stejná, jako jedno políčko na filmu. Většina foťáků má však snímač menší:

Crop factor - velikost snímačů

Ne všechny snímače se označují svými rozměry. Full frame je větší než APS-H, což je větší, než APS-C atd.

Proč je velikost snímače důležitá? Větší plocha znamená přesnější zachycení obrazu. Představte si snímač jako plachtu, do které chytáte dešťovou vodu. Čím větší bude mít plochu, tím více vody získáte. Více zaznamenaných informací pak znamená detailnější vykreslení obrazu.

Zásadní pak je velikost fotodiody citlivé na světlo. Větší dioda zachytí více světla. Více diod zase znamená větší rozlišení, protože co dioda, to jeden pixel na obrázku. Můžeme si to trochu zjednodušit:

  • Velký snímač + velké fotodiody = vysoké rozlišení i kvalita (protože na snímač se vejde mnoho pixelů s velkou plochou)
  • Malý snímač + velké fotodiody = nízké rozlišení, vysoká kvalita (protože na snímač se vejde jen málo pixelů, ale zase mají velkou plochu)
  • Velký snímač + malé fotodiody = vysoké rozlišení, nízká kvalita (protože na snímač se vejde mnoho pixelů, které však neposbírají dostatek světla)
  • Malý snímač + malé fotodiody = nízké rozlišení, nízká kvalita (na snímač dopadá málo světla, které se dále ztrácí v malých diodách)
     

Zatímco při focení za optimálních podmínek i snímač 1/2.3" s crop factorem 5,62 postačí, s ubývajícím světlem se k diodám citlivým na světlo dostane méně paprsků, což se projevuje vyšším šumem na snímcích. Právě proto mobily za slunečného počasí podávají dobré výsledky, ale s ubývajícím světlem se jejich fotky rapidně horší.

Velikost snímače je stěžejní, výsledky se však liší i podle jeho typu. CCD lépe redukují šum, ale jsou pomalejší. Typ CMOS je levnější, energeticky úspornější a lepší výsledky podává i při natáčení videa.

Jak se vyznat v parametrech?

Fotoaparáty popisuje spousta parametrů: počet megapixelů, ohniskové vzdálenosti, zoom, rozsah citlivosti ISO, počet snímků za vteřinu, světelnost, počet ostřících bodů a určitě bychom dokázali jmenovat i další. Některé jsou podstatné, jiné ne a některé vůbec:

  • Počet megapixelů, neboli rozlišení: udává, z kolika bodů se skládá obraz. Za každý pixel si připlatíte, na běžné snímky i v tiskové kvalitě však postačí i 12 Mpx.
  • Ohnisková vzdálenost: určuje šířku zorného pole objektivu. Krátká ohnisková vzdálenost způsobuje efekt rybího oka, dlouhá vzdálenost se uplatní u teleobjektivů.
  • Zoom: tento parametr značí zvětšení snímku. Třicetinásobné zvětšení sice působí impozantně, ale vyžaduje stativ. I drobný pohyb během expozice totiž znamená velký posun objektu v záběru. Digitální zoom ignorujte, pomáhá jen zoom optický.
  • Rozsah ISO: nastavuje citlivost snímače na světlo změnou expoziční doby – během několika vteřin dopadne na snímač více světla, než za jedinou sekundu. Opět ale platí, že vysoké hodnoty ISO vyžadují stativ, což se však dočtete jen málokde.
  • Počet snímků za vteřinu: pokud fotíte pohyb, sekvenční snímání vám pomůže zachytit ten správný moment. Jestli ale za sekundu stihnete 6, nebo 10 snímků je jedno. Rozdíl je většinou jen v počtu fotek, které posléze smažete.
  • Světelnost: parametr udávající podíl světla, které projde z objektivu až na snímač. Zapisuje se zlomkem, např. f/2.3 a čím menší číslo ve jmenovateli najdete, tím lépe.
  • Počet ostřících bodů: fotoaparáty mají několik způsobů, podle kterých zaostřují. Většinou platí, že zaostřujete na střed, deset dalších režimů proto využijete jen v hodně specifických podmínkách.
     
Samostatnou kapitolou je stabilizace obrazu, proto jsme jí věnovali speciální článek.

Citlivost ISO

Citlivost ISO nelze zvyšovat donekonečna. Od určitého bodu je kvůli šumu fotografie nepoužitelná.

Funkce chtěné i zbytečné

 

Scénické režimy

Většinu scénických režimů dokážete
nahradit manuálním nastavením.

Obrazový procesor fotoaparátu se stará o spoustu věcí. Zařizuje zaostřování, měří expozici, vyvažuje odstíny barev nebo zpracovává video. Můžete ho však využít i na úpravu fotek a ušetřit si tak práci doma na počítači.

Zvlášť mezi kompaktními fotoaparáty jsou různé kreativní filtry velmi oblíbené. V některých případech dokážou z obyčejné scény vykouzlit úchvatné panorama, jindy i povedenou fotku promění v kýč.

Podobné hodnocení lze vztahovat i na další funkce, jako jsou scénické režimy, detekce tváří a úsměvů, editory fotografií, grafické efekty nebo bezdrátové moduly. Třeba Wi-Fi nebo Bluetooth vydatně pomůžou s dálkovým ovládáním kamery, na výdrž baterie ale mají negativní vliv.

Jistě pro tyto funkce najdete využití, ale mějte na paměti, že fotoaparát slouží k focení a na úpravu snímků slouží počítač!

Fotografování berte jako výzvu

U výběru foťáku je lepší dvakrát měřit a jednou řezat. Zkušený fotograf sice dokáže s kompaktem pořídit umělecké skvosty, ale existují hranice, které ani roky zkušeností nepřekonají. Fotoaparáty navíc mají tu výhodu, že nestárnou tak rychle, jako mobily či počítače – delší životní cyklus dovolí i dva roky starému modelu porazit novinku.

Využijte toho, odměnou vám budou vzpomínky, které časem nevyblednou a připomenou vám to nejkrásnější, co jste zažili.

Všechny fotoaparáty

Autor článku

Michal Maňák

Když se někdo narodí v éře počítačů 386, není to ani tak určení data narození, jako spíš diagnóza. Jejími průvodními projevy je posedlost technologickými novinkami, dětská hravost a skepse vůči celosvětovým trendům. Co dělat, když si chcete všechny ty elektronické hračky vyzkoušet na vlastní kůži? Začněte o nich psát. A tak jsem začal a do dneška neskončil...

Všechny články od tohoto autora

Vyhledat v článcích

V porovnávači máte 0 produktů Porovnat produkty Porovnat 0 produktů