Grilujeme zeleninu

3. 6. 2020 - Viktória Hollá - Blog
Ruku na srdce, že jste každou grilovačkou rozvoněli ulici šťavnatým masem či grilovanými rybami? Přilákat sousedy na chutné vůně se vám ale podaří i bez masa. Ať už jste se rozhodli zdravěji stravovat, přešli na vegetariánství, nebo si jen chcete trošku osvěžit jídelníček, jedno je jisté – rozhodli jste se grilovat zeleninu. A my vám poradíme, jak na to.

Grilujeme_zeleninu_1

Jen málo z nás věnuje pozornost grilování zeleniny. Je to však škoda. Proč? Nejen, že je grilovaná zelenina velmi chutná a vhodná jako příloha k jiným grilovaným pochoutkám, ale také ji rychle nachystáte, protože nepotřebuje dlouhou přípravu či velké „cavyky“, a ještě ji mnohem rychleji ugrilujete. Při správné přípravě v ní zůstane množství vitamínů, takže si dobře pochutnáte a dopřejete tělu to, co potřebuje.

Jaký gril, taková zelenina?

Hlavní aktér grilovačky je gril. Existují různé typy grilů od těch, které se vám klidně vejdou na kuchyňskou linku, po velké, které vytvoří tu správnou atmosféru letní grilovavací party u bazénu. Důležitá je však nejen velikost, funkce či dostatek příslušenství, ale i typ grilu.

Grilujeme_zeleninu_2

Grilování s elektrickým a stolním grilem (raclette gril)

Pokud si chcete zeleninku ugrilovat ještě rychleji a šikovněji, poslouží vám elektrický či stolní gril. Elektrické grily se dělí na kontaktní grily a barbecue grily. Rozdíl je v tom, že v kontaktním grilu zeleninu ugrilujete z obou stran najednou. U barbecue musíte pochoutky otáčet kleštěmi. Zmiňovaný stolní gril je jiný pouze v tom, že se všechny potraviny připravují na keramické rovné desce.

elektrickými grily nepotřebujete terasu či velkou zahradu. Klidně se vejdou i do interiéru a ani zlé počasí vám plány nepřekazí. Kromě toho se nemusíte zdržovat zdlouhavým chystáním samotného grilu. Elektrické grily jsou skladné, mají skvělé funkce, jako například pohodlnou regulaci teploty, díky nepřilnavému povrchu se lehce čistí a nejlepší je, že se velmi rychle rozehřejí, takže nemusíte dlouze čekat. Nevýhodou těchto grilů je potřeba dosahu zdroje elektrické energie.

Grilujeme_zeleninu_3

Zelenina na plynovém grilu

Plynové grily jsou podobné grilům na dřevěné uhlí, ale ulehčí vám přípravu, protože si nemusíte kupovat uhlí. Navíc s nimi zeleninu nezakouříte, pokud vám tato chuť nevyhovuje. Některé grily jsou dokonce kompaktní a přenosné. Oproti elektrickým grilům si plynové vyžadují zdlouhavější přípravu a rozehřátí grilu, ale tu si můžete urychlit např. víkem. Grilovat na plynovém grilu můžete přímo, nebo nepřímo (nižší teploty, pomalejší grilování). Některé grily jsou současně na plyn i uhlí. Jak na výběr plynového grilu se dozvíte více v samostatném článku

Grilování v grilu na dřevěné uhlí

Pokud si rádi dopřejete jídla, která mají nezaměnitelnou uzenou příchuť grilovaných pokrmů, je to jasné. Nakupte si uhlí a nejklasičtější grilovačka může začít! Některé grily mají dokonce funkci uzení, takže bude chuť ještě výraznější.

Grilujeme_zeleninu_4

Grily na uhlí skvěle kombinují přímé teplo s nepřímým (pokrm je na kraji grilu, kde je teplo z uhlí slabší). Zeleninu začnete grilovat na přímém teple a necháte ji dokončit na nepřímém (zatím můžete plnohodnotně využívat ostatní plochu). S tímto grilem však musíte správně rozložit uhlí a zapálit ho. Zeleninu na takovém grile můžete napichovat i na špíz.

Grilujeme_zeleninu_5

Vždy dbejte na dostatek uhlí. Kromě toho by žhavé uhlí mělo být od jídla na roštu vzdálené minimálně 10 centimetrů.

Zdravý hit – grilování na kameni

Jak udělat ze zdravé zeleninky ještě zdravější? Grilujte ji na grilovacím lávovém kameni! Tak se vaše pochoutky vyhnou plamenům a budou zdravější. Jak na to? Lávový kámen rozehřívejte cca 15 minut. Pod grilovací deskou můžete zatopit dřevem, desku natřete kapkami olivového oleje a můžete grilovat.

Grilování bez grilu

Ještě jste si nestihli pořídit gril? Nevěšte hlavu, vaše zelenina nezůstane syrová. S klidem vám postačí sporák nebo trouba s funkcí grilu. Není to nic komplikovaného, stačí troubu vyhřát na cca 200 stupňů a čas nastavte podle toho, jakou zeleninu plánujete grilovat. Brambory například potřebují více času, ale takovým rajčatům stačí pár minut na vyšší teplotě. Pokud máte dvě poschodí, o to lepší, zeleninu si můžete rozdělit podle toho, kterou chcete udělat na nižší teplotu a kterou na vyšší.

Grilujeme_zeleninu_6

Důležité je i nářadí a příslušenství ke grilům

Pokud se nechcete popálit, napichovat zeleninu na vidličku nebo ji nešikovně obracet lžičkami, potřebujete nářadí na grilování. Zelenina se přece obrací o trochu hůř než maso, protože je často klouzavější. V soupravách na grilování obvykle najdete i pomůcky na údržbu grilu v šikovném kufříku, takže nic neztratíte, protože budou mít vždy své místo. V příslušenství ke grilům najdete také různé pomůcky na čištění grilu, obaly, pánvice a nádobí, rošty či dmychadla.

Zelenina v hlavní úloze

Jakou zeleninu grilovat? Jednodušeji se to říct ani nedá: Grilovat můžete téměř všechnu zeleninu, kterou vám vaše zahrada dá. Zkuste trochu experimentovat a „hodit“ na gril i to, co vás doteď nenapadlo. Skvělými adepty na grilování jsou papriky, cukety a lilek pro jejich konzistenci. Vhodné jsou i grilované žampiony, rajčata (nebojte, chutnou šťávu si zachovají), brambory, kukuřice, tykve, česnek či cibulka. Holdujete mrkvi, celeru či chřestu? Máme skvělé zprávy – i ty se dají grilovat.

Grilujeme_zeleninu_7

Jak připravit zeleninu před grilováním

Je důležité si zapamatovat, že čím větší část zeleniny se bude grilu dotýkat, tím víc chuti bude potom mít. Kromě toho se vám bude lépe otáčet a vybírat z grilu.

  • Papriku očistěte, vykrojte žilky a semínka, nakrájejte na trojúhelníky (čtvrtiny) tak, aby se vám dobře grilovala.
     
  • Cuketu a lilek nechte ve slupce, nakrájejte buď na kroužky, nebo plátky a osolte, aby pustily přebytečnou šťávu. Ideální tloušťka je asi 1-1,5 cm. Lilek, cuketu (i brambory) můžete ochutit i před grilováním, ostatní zeleninu dochucujte až po grilování.
     

Grilujeme_zeleninu_8

  • Žampiony jsou často dost malé, proto je krájejte jen na polovinu. Malé kousky by se vám mohly připálit a těžko by se vám s nimi na grilu manipulovalo. Chcete to mít přece rychle a šikovně. A budou tak i křupavější.
     
  • Rajčata je nejlepší grilovat vcelku, aby nepřišla o výživnou a chutnou dužinu. Velmi dobře se grilují i cherry rajčata, hlavně když je necháte spolu na jednom střapci (a můžete je otáčet za stopku, nemusíte je nahánět po grilu).
     
  • Brambory nechte ve slupce, nakrájejte je na kolečka široké cca 1 cm a klidně je můžete ochutit solí, olejem (příp. kravským máslem) a bylinkami i před grilováním, stejně jako lilek a cuketu. Pokud chcete brambory grilovat celé, připravte je do alobalu.
     

Grilujeme_zeleninu_9

  • Kukuřice je skvělá pochoutka, ale je potřeba ji nejdříve trochu povařit (cca 10-15 minut). Potom ji můžete grilovat celou, nebo rozlomit na menší kousky.
     
  • Patizon nakrájejte na plátky široké cca 1 cm.
     
  • Cibuli můžete nakrájet na šestiny a napíchnout ji na špíz, nebo ji pokrájejte na větší kousky (i poloviny), aby se vám nerozpadla a aby se s ní dobře manipulovalo.
     
  • Mrkev a celer nakrájejte na podélné plátky, případně si pochutnejte na sladší a menší baby karotce.
     
  • Chřest grilujte celý, odkrojte z něj pouze spodní část.
     

Grilujeme_zeleninu_10

Zeleninu (kromě lilku, cukety a brambor) dochucujte až po grilování, jinak bude méně šťavnatá. Pokud zeleninu okořeníte před grilováním, může zhořknout.

Zásady grilování zeleniny – jak na to:

  • Gril musí být pořádně rozpálený.
     
  • Pokud chcete grilovat zdravě, zeleninu nepokládejte přímo na rošt, ale na tácek na grilování.
     
  • Většinu zeleniny grilujeme neochucenou, tzn. bez soli, koření a oleje (aby nenasákla hodně tuku, aby se nepřipálila a nepřipekla).
     
  • Lilek a cuketu před grilováním osolte a nechte odstát, aby se z nich odstranila přebytečná voda.
     
  • Zeleninu grilujte zpočátku prudce, můžete přímo nad ohněm (10cm vzdálenost roštu od ohně).
     
  • Otáčejte ji, aby se ugrilovala ze všech stran.
     
  • Zeleninku dopékejte na nepřímém ohni, při okraji grilu.
     
  • Když se zelenina ugriluje, marinujte ji za tepla, aby co nejlépe vstřebala všechny chutě.
     
  • Zeleninu dejte do misky, pokapejte olejem, osolte, okořeňte a přidejte nakrájené bylinky (tymián, rozmarýn, bazalku). Kromě olivového oleje můžete dochutit balzamikovým octem či citrónem.
     
  • Zamíchejte a můžete podávat hned, nebo i studené. Pokud chcete, připravte si k zelenině i osvěžující dresing.
     

Grilujeme_zeleninu_11

Jak dlouho je potřeba zeleninu grilovat?

Mrkev a celer grilujte cca 10-12 minut, cibuli a papriku cca 8-10 minut. Žampionům stačí 7-8 minut, ale takové brambory trvají mnohem déle, hlavně pokud je grilujete celé. Rajčata a chřest budou hotové za 4-6 minut.

Ugrilujte si plněné papriky

Pro 4 osoby budete potřebovat:

  • 4 zelené, červené nebo žluté papriky
  • 200 g mozzarelly
  • 100 g gorgonzoly
  • směs bylinek (bazalka, tymián, rozmarýn)
  • olivový olej
  • olivy (podle chuti)


Papriky pořádně umyjte. Podélně je rozkrojte na polovinu, ale stopky neodřezávejte, protože je ještě budete potřebovat. Vyřežte žilky a semínka, tak vám zůstanou loďky, které později naplníte.

Grilujeme_zeleninu_12

Nahrubo nastrouhejte (nebo nakrájejte na kostky) mozzarellu i gorgonzolu. Sýry smíchejte, přidejte k nim bylinky a dosolte podle chuti. Pokud máte rádi olivy, přidejte i ty. Touto směsí naplňte papriky. Olivy můžete nechat celé, nebo je nakrájet. Připravené a plněné papriky dejte na rozpálený gril. Grilujte do té doby, dokud se sýry neroztečou.

Potrvá to skutečně chvilku, cca 5 minut. Mozzarella možná pustí šťávu, ale ta se později (po ugrilování) vsákne zpět. Když budou papriky ugrilované, sundejte je z grilu. Papriky nechte pár minut odstát. Na závěr můžete papriku dochutit olivovým olejem (extra panenským). Pochoutka je hotová a můžete ji podávat například s čerstvou bagetkou.

Grilujeme_zeleninu_13

Pamatujte, není všechno maso, co se na grilu třpytí. Zelenina je zdravá, šťavnatá a plná vitamínů. Nemusíte ji servírovat na talíř pouze jako přílohu. Klidně si udělejte vegetariánskou grilovačku a zkuste kombinace, které jste ještě nezkoušeli, ochutnejte zeleninu, kterou jste ještě grilovanou neochutnali! Možností máte nepřeberně. Tak dobrou chuť!
 

Tlacitko

Autor článku

Viktória Hollá

Milý čtenáři, těžko říct, kdo jsem. Nejlépe to asi shrne můj kámoš… telefon, který mi přišel na otestování. Poprosila jsem ho, aby mě popsal (ne doslova): „Viky chce všechno hned! Okamžitě! A je velmi zvědavá. Kdybys jen viděl, co všechno googlí ještě ve tři ráno. Velmi si potrpí na tom, abych jí přehrával kvalitní hudbu. Taky má úchylku na fotky a umění, moje čtyři foťáky jí proto přišly náramně vhod. Všechny fotky si následně uloží na později, že prý je pak využije. No to bych chtěl vidět… nuž, chce to velkou paměť. Mimochodem, ráda tráví čas i hraním her, které ovšem po jednom dni vymaže, protože ji přestanou bavit. Kromě toho se mi pokoušela vybít baterii na parádních filmech, no zvládl jsem to. Ou, a abych nezapomněl, potřebuje parádní obrazovku, protože si ráda kreslí.“
 

Všechny články od tohoto autora

Vyhledat v článcích

V porovnávači máte 0 produktů Porovnat produkty Porovnat 0 produktů