Tablety ve školství: Vyšší motivace k učení, lepší komunikace

Jedno ze stěžejních témat současného školství je integrace tabletů - kapesních dotykových počítačů - do výuky. Proto v posledních letech probíhají studie hodnotící funkci a využití nové technologie během školního vyučování. Výsledky studií se shodují – tablety výuku rozhodně obohacují.

08/2013

Testování tabletů ve školách probíhá po celém světě. Od Austrálie, přes Singapore, Jižní Koreu, Indii, USA, po Francii či Kazachstán. Jeden z nejvíce ambiciózních projektů o začlenění výpočetní techniky do systému veřejného vzdělávání mají překvapivě v Turecku (FATIH). Do roku 2015 chtějí v zemi rozprostřené na dvou kontinentech sektor veřejného vzdělávání obohatit o 17 miliónů tabletů v cca 42 000 školách. 

Výsledky studie – tablety se osvědčily

Zajímavý výzkum britské agentury Family Kids and Youth proběhl v roce 2012 na několika vybraných školách ve Velké Británii, kdy měli žáci k dispozici tablety ve vyučování po dobu čtyř měsíců. Výzkumný vzorek zahrnoval 202 učitelů, 1120 rodičů (dětí ve věku 3-16 let) a 933 dětí ve věku 7-16.

Rodiče na výuce s tablety ocenili především nesrovnatelně vyšší zájem jejich dětí o učení.

Lehce je znepokojovalo množství času, který děti strávily s touto technickou pomůckou. Všichni se ale shodli, že je pro děti učení zábavnější a jednodušší a díky tabletům jsou v lepším kontaktu se spolužáky a učiteli.

Dílčí výsledky průzkumu

51 % učitelů středních škol uvedlo, že se s tablety cítí jistější jejich studenti, 36 % jich pociťovalo, že jsou na tom s využitím tabletů podobně jako jejich žáci.

53 % dětí si myslí, že vědí o internetu a technologiích více než jejich rodiče. 44 % se jich domnívá, že jsou „technicky inteligentnější“ i než jejich učitelé - toto číslo rapidně roste ve věkové skupině 13-16 let, kdy se cítí internetově znalejší než jejich kantoři dokonce dva ze tří pubescentů.

90 % učitelů se domnívá, že digitální technologie mohou zvýšit zájem studentů o učení.

72 % učitelů uvedlo, že by měli zájem dozvědět se o digitálních technologiích co možná nejvíce, aby jim to pomohlo zdokonalit jejich vyučující metody. Pokud jde ale o vybavenost školy, 34 % kantorů se domnívá, že je informační a komunikační technologie v jejich škole nedostačující.

74 % učitelů, 88 % rodičů a 91 % dětí se vyjádřilo, že by si přáli, aby byly tablety běžně zařazeny do středoškolské výuky.

71 % vyučujících se shoduje, že tablety do jejich výuky rozhodně patří, ale potřebovaly by ještě k novým technologiím školení. Pak by studenty hodiny více bavily, motivovaly a celkově by byly interaktivnější. 64 % učitelů se dokonce domnívá, že by se zlepšil i jejich prospěch.

Tablety v českém školství? Samá chvála

Prospěšnost tabletů ve výuce potvrzuje i Mgr. Daniel Preisler, ředitel Základní školy T. G. Masaryka a gymnáziua Česká Kamenice, která jako první škola v ČR zařadila v roce 2011 tablety do výuky. K tomu jim slouží speciálně uzpůsobená učebna.

„Tablet je vhodná učební pomůcka pro moderní vzdělávání v 21. století. Přínosné jsou v tom, že žákům i učitelům umožňují během výuky využívat nepřeberné množství digitálních zdrojů - internet, elektronické učebnice, speciální vzdělávací aplikace, elektronické přípravy učitele atd. Tablety jsou mobilní, na školní lavici zabírají minimální prostor. Jsou také ideální jako testovací nástroj, tedy k ověřování znalostí žáků,“ zmiňuje pozitiva technologií ve výuce pedagog. „Žáci používají tuto technologickou novinku bez sebemenších problémů. Pořídili jsme iPady, které vynikají jednoduchým a přehledným ovládáním, takže si i malý prvňáček dokáže poradit.“

Mgr. Jan Anderle, učitel českého jazyka a ZSV na Gymnáziu Fr. Křižíka v Plzni, dodává: „Především je hloupé, když škola zaostává za technickým pokrokem. Tablety oceňuji především proto, že všem umožňuje okamžitý přístup k informacím a pro všechny je stejný. Všichni také mohou mít tu samou učebnici, tu samou knížku - to je velká výhoda. Když měl každý jiné vydání učebnice, byl v tom zmatek.“

Sdílí nadšení z nových technologií i psychologové?

"Moderní způsoby práce jsou jedině ku prospěchu. Žáky motivují, obohacují procesy učení i vyučování, jsou jednoznačně prospěšné žákům i učitelům. Kopírují současný životní styl - a škola nemůže zaostávat. Problém by nastal, kdyby tyto moderní metody byly využívány nadbytečně, nevhodně apod.,“ vysvětluje PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D.

Nabídka tabletů je velmi pestrá

Podle odborníků jsou tablety vhodné pro školáky všech věkových kategorií. Mohou se dokonce využívat i ve školách mateřských, a to používáním vhodných aplikací pro předškoláky, jako příprava před přechodem na ZŠ apod. Na základních a středních školách mohou sloužit tablety nejen k testování či využívání elektronických učebnic, ale i ke zpracování různých projektů, lze je použít i v přírodě na pozorování a měření. Těmto potřebám se přizpůsobil i sortiment obchodů s elektronikou.

„Lidé mají o tablety čím dál větší zájem. Vývoj mobilních zařízení jde dopředu, v budoucnu budeme ovládat prostřednictvím mobilních přístrojů téměř všechno, včetně automobilů a přístrojů v domácnostech. Proto je důležité, že děti s technologiemi začínají pracovat i ve škole - je to pro ně skvělá průprava pro život,“ potvrzuje náklonnost Čechů k novým technologiím Jana Choroušová ze společnosti Datart, předního maloobchodního prodejce zaměřeného na spotřební elektroniku.

Nabídka dostupných technologií se velmi diverzifikovala – každý produkt je něčím specifický, hodí se díky svým funkcím k různým účelům, pro jedince v každém věku.

„Oblíbeným dětským modelem je tablet Colorovo CityTab Lite 7''. Má jednoduché ovládání, kvalitní grafiku a vše je „předinstalováno“ v češtině. Za cenu 1490 Kč zakoupíte dětem nejen „hračku“, ale zároveň učební pomůcku. Pro školní účely doporučujeme např. tablet GoClever ORION 70 s klávesnicí,“ pokračuje Jana Choroušová.

Jsou ovšem situace, kdy je lepší upřednostnit místo tabletu notebook, konkrétněji ultrabook.

„Pokud potřebujete vytvářet delší textové soubory, připravovat často prezentace nebo pravidelně vyřizovat větší množství emailů, bude pro vás lepší volbou než tablet menší notebook, tedy ultrabook. Jsou superlehké (max. 1,5 kg), mívají velmi odolná šasí a díky SSD paměti mají ultrarychlý start – z režimu spánku i normálně. Zároveň vydrží celý den bez napájení. Díky jejich vlastnostem je ocení především studenti vyšších ročníků. Jejich ceny začínají na 13 tisících.“

Kdo preferuje pro běžné účely tablet před notebookem, ocení například model SAMSUNG Galaxy Tab 2 P3110 7". Je velmi skladný, snadno ovladatelný, má dobrý zvuk a především baterie dlouho vydrží, proto se hodí i na cesty. Tablety Samsung pořídíte už od 3 990 Kč.

Technologičtí fajnšmekři zcela jistě ocení jeden z posledních modelů – ASUS P1801-B058K.

„Horká novinka - ASUS P1801-B058K – je kombinací výkonného počítače s operačním systémem Microsoft Windows 8 a špičkového tabletu fungujícím na Google Android. Osobní dotykový počítač All-in-One se změní v tablet zmáčknutím jednoho tlačítka. Jeho možnosti jsou opravdu neomezené,“ dodává Jana Choroušová ze společnosti Datart.

Obavy učitelů nejsou na místě

Přestože se zdá, že jsou tablety ideálním pomocníkem nejen ve školní lavici, můžeme hovořit o nějakých jejich negativech?

„Studenti musí myslet na to, aby měli své přístroje nabité. Dále jestliže učitel nebude přesvědčen, že nový způsob výuky za pomocí moderních učebních pomůcek (tablet, interaktivní tabule) je přínosný, bude hledat jen výmluvy, proč to nejde, nebo nefunguje,“ jmenuje jednu z možných nevýhod tabletů ve výuce Mgr. Daniel Preisler. „Proto bych kolegům poradil, aby z nových technologií neměli obavy. Vhodným začleněním do výuky uvidí na vlastní oči, že žáky taková výuka baví, že jsou přirozenou cestou motivováni.“

 „Žádný výrazný nedostatek mě kromě finančního důvodu nenapadá. Snad jen to, že pokud se student nudí, hraje hry. Z mého pohledu je to ovšem stejné, jako by hrál například piškvorky se spolužákem. Kdo se nudí, nedává pozor,“ tvrdí Mgr. Jan Anderle.

Zmíněné připomínky a nedostatky jsou spíše chybou člověka než technologie. Možná se časem ukáže, že jich bude více, ale prozatím to vypadá, že tablety, pokud budou dobře využívány, práci ve škole zpestří, vdechnou ji více zábavy a především ji více přiblíží praktickému životu.

Tiskovou zprávu a obrazovou dokumentaci naleznete zde

Kontakt pro média:

Jana Choroušová

+420 225 991 276

Jana.Chorousova@datart.cz

V porovnávači máte 0 produktů Porovnat produkty Porovnat 0 produktů