basket tree star-empty icon-apple error-404 time-24 edit smile-5 smile-1 smile-3 smile smile-2 location www order-edit people target check-rounded arrow-up arrow-down transport-light datart-store connect transport-dark gift check star sale Sell Out arrow-circle-up arrow-circle-left arrow-left arrow-right contact faq auction chat datart-store-dark order-check search-colored basket-full cross catalog cross-circle-full mail phone cross-circle-empty time basket-empty map-pin search menu

Trendy českých spotřebitelů: Rozvoj online plateb a plateb na prodejně

Třetina spotřebního zboží se v ČR prodá přes internet. To je o 10 % více než v Německu nebo Velké Británii. Za touto skutečností stojí velmi dobře rozvinutá poštovní infrastruktura, přibližně stejný počet e-shopů jako má Anglie, rapidní rozvoj internetu po revoluci, existence lokálních online značek. Díky těmto faktorům mají Češi stále větší zájem nakupovat elektronicky.

To, že je český internetový obchod na vzestupu, dokazuje i srovnání s dalšími evropskými zeměmi. Z výzkumu agentury GfK z roku 2012 dále vyplývá, že oproti každému třetímu prodanému zboží přes internet v České republice se jich přes e-shopy prodá ve Švýcarsku 18%, ve Francii 15 % a v Itálii dokonce necelých 7 %.

„V prodeji elektroniky nabízíme dokonce lepší služby než Německo či Velká Británie, konkrétně například v logistice. U nás jsou lidé zvyklí, že mohou běžně využít službu „the same day delivery“, tedy doručení v den objednávky. V Evropě to ale vůbec není běžnou a pro zákazníky levnou záležitostí. Naše e-shopy umí doručení po Praze v řádech hodin od objednání, a to i na velké výrobky jako pračky, ledničky, TV apod.,“ vysvětluje Jiří Navrátil, ředitel online divize Datart International a.s.

Internetové nakupování – Češi vs. Slováci

Zajímavé výsledky přináší srovnání Čechů a Slováků z hlediska trendů v online nakupování. Z výzkumu společnosti Cetelem vyplývá, že Češi utratí na internetu podstatně více než Slováci. Přitom penetrace internetu neboli pravidelný přístup na síť je vyšší na Slovensku - dle agentury GfK a studie z roku 2011 je rozdíl 8 % - Slováci 79 %, Češi 71 %. Přesto je v ČR hodnota konverze, tedy změna návštěvníka elektronického obchodu v zákazníka, o 15-20 % vyšší než v SR, kde si drží evropský průměr.

Progresivnější přístup našich východních sousedů se naopak projevuje ve větší důvěře v online platby (17,6 %), Češi (12,1 % plateb online) často platí při převzetí. Přesto ale platby přes internet v ČR rostou.

„Dalším významným rozdílem je preference osobního odběru, služby click&collect, ze strany českých spotřebitelů. Na Slovensku procentuálně více lidí považuje „osobní odběr“ spíše jako rezervaci na prodejně, ne jako závaznou objednávku. U nás je osobní odběr vnímán zrychleně – tedy prodejny jsou chápány jako nejlepší výdejní místa,“ hodnotí další odlišnosti Jiří Navrátil.

Tendence vyzvedávat zboží stále častěji na pobočce a nárůst plateb online se promítá i do rozvoje služeb, které nabízí Datart.

„Osobní odběr na prodejně vnímáme coby zásadní už od roku 2010. Zboží je čím dál lehčí, v menších obalech a lidé mají stále méně času, který si chtějí sami řídit. Zákazníci si mohou své zboží vyzvednout do 60 minut od zadání objednávky. Tomu jsme přizpůsobili naši prodejní síť, která má široké pokrytí po celé České republice,“ upřesňuje ředitel online divize předního maloobchodní prodejce zaměřený na spotřební elektroniku. „Zároveň rozšiřujeme oblast možnosti placení online – začínáme spolupracovat s PayPalem, který Češi znají ze zahraničních plateb a důvěřují mu.“

 

Platby ruku v ruce s dopravou

S vývojem plateb souvisí preferovný způsob dopravy.

„Jako první jsme před třemi roky spustili platbu terminálem u řidičů Home Delivery. Tato služba je výhodná, protože nemusíte mít doma hotovost, ale pouze kartu. Největší retailová maloobchodní transakce (za poslední 3 měsíce) provedená právě touto metodou měla hodnotu 199.000 Kč, zákazník si pořídil nový model 75´´TV,“ zmiňuje odborník.

V Čechách je ale spíše zvykem, že větší částky lidé platí spíše bankovním převodem. Většina zákazníků si totiž není jistá limitem na platební kartě, takže platby okolo 80.000 – 100.000 provádí tímto způsobem.

Trendy v doručení se zároveň promítají do způsobů plateb.

„V červnu platilo na prodejnách zhruba 50 % lidí s tím, že průměrná účtenka je na prodejnách nižší. Během června provedlo platbu přes internet, ať už bankovním převodem, kartou online či nějakou z forem online plateb přibližně 18 % zákazníků.“

 

Nárůst online plateb a osobního odběru, měné dobírky

Jak bude vypadat situace na českém internetovém trhu za pár let?

„Dle současných trendů můžeme usuzovat, že v horizontu příštích tří let vzroste přibližně o 10 % vyzvednutí zboží na prodejně a placení po internetu v jednotkách procent. To vše na úkor dobírky. Příčiny vidíme v nižší průměrné účtence, kde se lidé nebojí platit stovkové položky, a v rozvoji nehmotného zboží (např. elektronické knížky), které ani nejdou zaplatit jinak než on-line. Dále ve vstupu důvěryhodného PayPalu na středoevropský trh a rozvoji mobilních plateb, které zařazujeme do této skupiny,“ dodává Jiří Navrátil, ředitel online divizeDatart International a.s.

Čím dál větší oblíbenost mezi českou populací a platbami online potvrzuje i Stanislav Šmolík, ředitel odboru akceptace platebních karet České spořitelny.

„Ukazuje se, že Češi stále více důvěřují platbám kartou, ať už online, nebo prostřednictvím platebních terminálů. Objem transakcí v síti platebních terminálů České spořitelny za rok 2012 dosáhl 124 miliard korun. Pro srovnání uvádím objem transakcí za rok 2010, který byl 86 miliard korun, a rok 2008, kde objem transakcí dosáhl 53 miliard korun,“ pokračuje odborník. „Ještě větší popularitě se ale těší platby přes internet, tzv. E-Commerce. Zde v posledních letech zaznamenáváme standardně meziroční narůst 30% v počtu i objemu transakcí,“ dodává Stanislav Šmolík z České spořitelny.

 

Tisková zpráva a obrazová dokumentace ke stažení zde.

 

Kontakty pro média:

Datart

Jana Choroušová

+420 725 566 108

Jana.Chorousova@datart.cz

V porovnávači máte 0 produktů Porovnat produkty Porovnat 0 produktů
Zadáte-li číslo své iBOD karty, uvidíte u produktů, jakou slevu můžete získat. Za jakýkoliv nákup vám ibody na tuto kartu také přičteme: