basket tree star-empty icon-apple error-404 time-24 edit smile-5 smile-1 smile-3 smile smile-2 location www order-edit people target check-rounded arrow-up arrow-down transport-light datart-store connect transport-dark gift check star sale Sell Out arrow-circle-up arrow-circle-left arrow-left arrow-right contact faq auction chat datart-store-dark order-check search-colored basket-full cross catalog cross-circle-full mail phone cross-circle-empty time basket-empty map-pin search menu

10 aplikací, se kterými zhubnete a budete žít zdravě

3. 1. 2019 - Blog
Abyste byli zdraví a rozumně štíhlí, nemusíte nutně nějak šíleně dřít. Stačí, když svému tělu nebudete ubližovat a hezky se o něj postaráte. Dnes vám s tím naštěstí pomůžou chytré telefony.

Smartphone pomůže s dietou i zdravým životním stylem
Smartphone vám pomůže s dietou i s udržováním zdravého životního stylu.
 

V zimě se lidem nechce moc hýbat, nepočítáme-li pravidelné zvedání ruky s cukrovím směrem k ústům. Pokud se chcete dostat do formy, vězte, že vám v tom může velmi pomoci váš chytrý telefon, respektive užitečné aplikace zaměřené na zdravý životní styl.

Rád bych začal uklidněním: nebojte, tento článek píše člověk, který má hodně daleko do atletické postavy. A nebojte podruhé – námi představované aplikace nejsou extrémní ani v tom smyslu, že by byly určeny jen pro drsné sportovce, ani vás nebudou v životě nijak omezovat.

Podíváme se spíš na to, jak vám smartphone pomůže budovat a udržovat správné návyky a sledovat pokroky i zdravotní stav. Ať už si tedy toužíte zlepšit kondičku, nebo chcete shodit vánoční kila, čtěte dále. Většina aplikací je navíc dostupná jak na Android, tak pro vaše iPhony.

Žít v rozumné míře „zdravě“ není těžké a není to o odříkání. Smartphone vám pomůže!

 
Google Fit
Google Fit je jednoduchá
a přehledná aplikace.

1. Google Fit: Jednoduchý krokoměr

Snad se naše civilizace časem odnaučí neustále sedět. Ať už jde o děti ve škole, nebo dospělé zaměstnance v kanceláři, často prosedíme celý den. Přitom platí jednoduché pravidlo, že pohyb je základ a dlouhé sezení je prostě a jednoduše nezdravé. Jako ideál můžeme brát alespoň 10 000 ušlých kroků denně. Zní to možná hrozně, ale věřte mi, že na to stačí krátká procházka – přesto se spousta z nás nedostane ani na polovinu.

Mobilních krokoměrů je nespočet, my doporučujeme Google Fit (zdarma). Je jednoduchý, ale chytrý, a od první verze prošel řadou vylepšení. Kromě kroků počítá na základě vašich aktivit a jejich intenzity i tzv. „kardiobody“. Nechte si pár dní hlídat svůj pohyb a pak se buď poplácejte po zádech, nebo zděste. Mezi populární řešení nedostatku pohybu patří, že vystoupíte dřív z MHD a do práce se projdete, vynecháte přepravu výtahem, nebo začnete místo velkých nákupů, které vyžadují auto, chodit do supermarketu častěji a pěšky.

2. Runkeeper nebo Endomondo: Základ pro běžce

Mezi oblíbené pohybové aktivity, které se už na rozdíl od chůze do práce řadí mezi „opravdové cvičení“, patří běh. (Případně cyklistika, s jejímž měřením si obě aplikace také poradí.) Naučte se správně běhat, nepřehánějte to, nešetřete na botách, najděte si vhodnou trasu, případně běžeckého parťáka… A nevěřili byste, jak vám ranní nebo večerní běh příjemně pročistí hlavu.

Mít s sebou mobil se samozřejmě hodí nejen pro případ, že byste se ztratili nebo zranili. S aplikacemi jako Runkeeper (v základu zdarma na Android i iOS) nebo Endomondo (zdarma na Android i iOS), případně jejich konkurentkami, můžete zaznamenávat všechny potřebné údaje o celé aktivitě – délku, kalorie, tempo, čas, trasu na mapě… Doporučujeme tedy pořídit pouzdro na telefon na paži (nosit ho v kapse je nepohodlné), případně i sluchátka (ideálně bezdrátová), a vyrazit.

Nemusíte nutně hned do posilovny, stačí se začít pravidelně a pořádně hýbat.

3. Samsung Health: Ovládněte fitko

Aplikace Samsung Health (zdarma), která je dostupná i na mobilních telefonech jiných značek, představuje mimořádně komplexní, ale snadný a pohodlný způsob, jak hlídat pohyb, příjem vody a potravin, spánek, hmotnost, srdeční tep… A také sledovat cvičení.

Kromě toho, že je užitečná pro uživatele, kteří opravdu zaznamenávají a monitorují všechno, si ji zamilují častí návštěvníci fitness center a posiloven. Pohlídáte si s ní, jak dlouho provádíte jednotlivé cviky, od hyperxtenze a zakopávání přes benchpress či stahování tyče až po jízdu na rotopedu a mnoho dalších aktivit. U všeho vidíte spálené kalorie, ale hlavně trendy, rekordy, přehledy a grafy

Pokud berete cvičení (nebo zdravý životní styl obecně) aspoň trochu vážně, je aplikace Samsung Health nedocenitelný pomocník.

4. Workout Trainer: Poradí s konkrétními cviky

Před rokem a půl jsem nevěděl o cvičení vůbec nic. Pokud jste na tom stejně, rozhodně vám doporučuji zaplatit za hodinu se zkušeným trenérem – cviky se musí provádět správně a efektivně, aby měly požadovaný účinek a abyste se nezranili. Aspoň ze začátku se to hodí, protože pochytíte některá obecná pravidla a naučíte se základy.

Tipy a rady ale nabízejí i mobilní aplikace. Z mnoha alternativ vybíráme Workout Trainer (v základu zdarma na Android i iOS), což je prakticky virtuální trenér. Nabízí obří přehled cviků na doma i do „posilky“, a to včetně videí, nákresů a návodů. Také můžete využívat už sestavených tréninkových plánů. Jde o krásný příklad aplikace, kterou ocení jak začátečníci, tak zkušení cvičenci.

5. Kalorické tabulky: Sledujte příjem potravin

Jestli vám něco zaručeně pomůže zhubnout, je to božská aplikace Kalorické tabulky (zdarma na Android i iOS). A ano, můžete si dát čokoládový bonbon, a ano, i můj svalnatý trenér z fitka má rád cheeseburger a hranolky. Důležité je jíst pravidelně, s mírou a ve správných poměrech – a sice byste měli jíst kvalitní jídlo a neměli byste se s prominutím přežírat, ale rozhodně není řešením hladovět.

Nechte si odborně spočítat, kolik byste vzhledem ke své váze, pohlaví a věku měli denně jíst bílkovin, tuků a sacharidů („cukrů“). Možná se vám postava nemění tak, jak byste chtěli, protože jíte tuků paradoxně moc málo, tak si je tělo zadržuje.

Kalorické tabulky
Zadávání vyžaduje píli a trpělivost, ale Kalorické tabulky na oplátku poskytnou dokonalý přehled vašeho jídelníčku i aktivit.
 

Kalorické tabulky obsahují neuvěřitelně obsáhlou databázi potravin a jejich výživových hodnot – a to nejen „průměrného rajčete“, ale také hotových kompletních výrobků z obchodu. Můžete třeba mobilním foťákem načíst čárový kód jogurtu nebo konzervy fazolí, a aplikace sama rozpočítá, kolik jste toho snědli a kolik vám chybí (nebo přebývá) v denní dávce. Navíc nabízí přehršel článků, tipů a zkušeností, které vám s hubnutím a vytvořením zdravých návyků pomůžou.

Dodržujte správné dávky, jezte pravidelně kvalitní jídlo (třeba 5–6× denně), a kila půjdou bez hladovění a zdravě dolů už třeba za měsíc.

Jak je to s tím BMI?
BMI, neboli Index tělesné hmotnosti
(z anglického body mass index), může
být docela dobrým indikátorem podváhy,
obezity apod
., tak si ho klidně nechte
vypočítat nebo spočítejte doma sami.
Nezapomeňte ale, že BMI k výpočtu
využívá jen hmotnost a výšku, takže
při výpočtu je potřeba zohlednit také
věk a další faktory
– například sportovci
můžou mít BMI vychýlené kvůli většímu
množství svalů, jež ale pochopitelně
neznačí nadváhu. Rovněž u dětí jsou
optimální hodnoty výrazně odlišné.

6. Water Drink Reminder: Hlídač pitného režimu

Z obrovského množství dostupných aplikací, které hlídají dodržování pitného režimu, můžeme vybrat třeba Water Drink Reminder (zdarma) – spoustu možností máte i na iOS. Jednoduchá aplikace vám pravidelně připomíná, abyste se napili, a hlídá celkové množství přijaté vody (což umí i již zmíněné aplikace Samsung Health a Kalorické tabulky).

Proč? Protože pitný režim je extrémně důležitý nejen v letních vedrech. Kdo nepije, zadržuje vodu (a tedy mimochodem tloustne), a hlavně je unavený, malátný, bez energie. Dospělí by měli vypít dejme tomu 2–3 litry vody denně (opět si nechte odborně poradit). Otravnou aplikaci budete chtít brzy odinstalovat, ale věřte, že vám pomůže a příjem tekutin je pro vaše zdraví zásadní.

 

7. Sleep as Android: Zdravý spánek je základ

Součástí zdravého životního stylu a pohody je bezpodmínečně také zdravý spánek. Správně dlouhý, klidný, s probuzením v optimální fázi… Rádi můžeme doporučit českou aplikaci Sleep as Android (na vyzkoušení zdarma, potom za 150 Kč), která dobyla svět.

Mobil pomocí senzorů sleduje váš spánek a dokáže vás (s patřičným rozpětím) probudit v optimální fázi spánku, abyste se ráno necítili jako omráčení kladivem. Také vás může uspávat postupně zeslabujícími ukolébavkami (nebo vašimi vlastními písničkami), radit se zlepšením kvality spánku, nabízí grafy a statistiky a komunikuje s nositelnou elektronikou a chytrou domácností (takže vás například může automatickým pomalým rozsvěcováním budit chytré osvětlení Philips Hue).

8. Mindroid: Relaxace pro vaše oči

Od stejného českého vývojáře pochází i aplikace Mindroid (zdarma, rozšířená verze za 100 Kč), jež mobil promění v psychowalkman, tedy zařízení typu AVS (Auditory Visual Stimulation).

Co to znamená? Zní to zvláštně, ale cílem je, aby vám mobil „blikal do očí“ (zavřených), a to světlem určité barvy při určité frekvenci, navíc do každého oka jinak. Pomocí tohoto blikání a doprovodného zvuku (musíte použít sluchátka) je stimulován váš mozek a zařízení navozuje stavy meditace, relaxace, spánku, nebo naopak třeba produktivity.

Není to tak těžké. I kdybyste neměli čas chodit do fitka, stačí, když aspoň svému tělu nebudete moc ubližovat a nabídnete mu základní péči.

 

Samsung Health
Arytmie při pořizování
screenshotu.

9. Instant Heart Rate: Hlídejte si tep

Posledním hlavní ukazatelem zdraví, který dnes zmíníme, je srdeční tep. Měl by být v určitém zdravém rozmezí, když jste v klidu. Neměl by překročit určitou hranici, když nabíráte svaly a když spalujete tuky… Prostě a jednoduše se hodí mít o něm přehled, i když jste jinak zdraví a nemáte sledování tepu (a tlaku) nařízené od lékaře.

Ideálem je samozřejmě profesionální přístroj; tlakoměr nebo pulsmetr. Skvělé možnosti měření, a to nepřetržitého, ale nabízejí různé (nejen sportovní) chytré hodinky a náramky. Možnost přesného jednorázového měření pak nabízejí i některé lépe vybavené chytré telefony, které mají snímač tepu ve výbavě. Zajímavou možností – a je to k nevíře, ale opravdu funguje – je pak využití aplikací typu Instant Heart Rate (v základu zdarma pro Android i iOS). Přiložíte prst na čočku fotoaparátu, necháte ho prosvítit bleskem (může trochu hřát) a aplikace přes čočku fotoaparátu změří váš puls. Teoreticky to smysl dává, na stejném principu fungují i jiné snímače, ale přesto mě upřímně překvapilo, že aplikace opravdu měří, a to velmi přesně.

10. Aplikace k nositelné elektronice

Poslední odstavce jsou trochu nekonkrétní, ale do článku patří. Nemůžeme je tu vyjmenovat všechny, ale pro sportovce jsou nedocenitelné aplikace, které komunikují s jejich chytrými doplňky. Když si pořídíte například chytré hodinky nebo podobné příslušenství, může zpravidla fungovat samo o sobě. Naplno ale jeho možnosti využijete až s příslušnou aplikací.

Apple Watch Nike+ Series 4
Chytré hodinky Apple Watch Nike+ Series 4 GPS (40 mm)
 

Pokud jste tedy pořídili například něco od značek Fitbit, Garmin, Polar, Runtastic či Nike+ (a dalších), nezapomeňte se porozhlédnout v obchodu s aplikacemi. Navíc s tímto chytrým příslušenstvím komunikuje i spousta výše zmíněných aplikací, například Sleep as Android, Samsung Health nebo Kalorické tabulky. Propojení je většinou opravdu snadné, a čím víc dat dáte zmíněným „appkám“ k dispozici, tím budou pracovat přesněji.

 

Mobilní telefony jsou geniálnější, než jste si možná mysleli. Podívejte se na 10 věcí, o kterých jste netušili, že je smartphone dokáže. Pokud studujete nebo máte doma děti školou povinné, mohl by vás zaujmout náš výběr nejlepších mobilních aplikací pro školáky a studenty.

Vyhledat v článcích

V porovnávači máte 0 produktů Porovnat produkty Porovnat 0 produktů
Zadáte-li číslo své iBOD karty, uvidíte u produktů, jakou slevu můžete získat. Za jakýkoliv nákup vám ibody na tuto kartu také přičteme:    
_______